Sunday, September 13, 2009

saye dan agama saye

Kadang-kadang rasa macam dah tak tahu nak tulis ape di sini. sebenarnye, ade sangat banyak perkara nak tulis tapi terasa macam tak cukup arif untuk mengulas isu yang berat-berat. Kalau diikutkan hati, tulis saje tentang kehidupan seharianku yang bosan itu. Ahhh! Dulu sudah pernah dipaksa oleh penulis, Khadijah Hashim untuk menjadi "penulis abad ke-21". Itula kata-kata yang beliau paksa kami semua ucapkan di seminar itu. Saye pun ucapkan. Seriuskah kami semua ketika itu? Tidak semestinye. Saye berpendapat, so far, saye sudah live up to my words 5 years ago; walaupon bukan menulis sajak atau novel, tetapi menulis di sini: perkara-perkara yang pelbagai. Mungkin hari ini, saye ade topik. Berat topik ini, tapi saye tetap ingin mengulas kerana saye terpanggil untuk mengulas.

Topik saye ialah persoalan agama.
Selama ini, saye ikut je ape ustazah dan buku teks cakap tentang Islam - semua hukum-hukum dan segala ibadat yang perlu dilaksanakan. Saye ikut tanpa mempersoalkan apa-apa kerana mereka adalah orang-orang yang mahir dalam bab-bab agama. Namun saye tak mendapat input sebegini untuk selamanya. Sekarang, saye di universiti, tiada ustazah...hanya Tafsir Quran je yang saye ade. Saye mengaku saye jarang baca. Again, saye buat saje segala ape yang saye dah selama ini buat - tak minum arak, solat, makan halal etc.

TAPI, SAYE DI KANADA, BUKAN DI MALAYSIA LAGI.
Bile saye datang sini, terasa diri dicabar. Segala ape yang saye rasa selesa untuk lakukan (seperti saye senaraikan di atas), sudah menjadi bahan pertanyaan orang. Orang di sini curious, itu saye pon tahu. Dalam masa yang sama, saye rase ade daya yang memerlukan saye lebih menjaga diri. Lebih daripada ape di Malaysia kerana di sini, perkara-perkara untuk memesongkan seseorang tak perlu dicari, ia akan datang sendiri. Oleh itu, perlunya saye menjaga diri dalam erti menjauhkan diri daripada perkara-perkara korup ini. Mungkin mudah bagi sesetengah pihak apabila berada di sini. Kalau ade support rakan-rakan seMalaysia atau seagama, mungkin senang juga. Namun, hanya saye dan Izzy berada di sini. Kami hanya boleh memperingati sesama sendiri. Namun, saye bersyukur ade aunty2 di sini yang saye memang anggap seperti saudara mara sendiri. Mereka pon sesama beringat.

Namun, perkara sebegini tidak semudah itu. Saye mungkin menganggap ianya mudah untuk berpuasa; tapi orang di sini tidak. Mereka curious. Semakin hari, semakin ramai yang bertanya soalan-soalan agama kepada saye. Dan inilah masanye yang susah untuk saye jawab; kerana selama ini, saye hanya ikut hukum-hukum ini tanpa banyak tanye. Sewajarnye, saye perlu tahu kenape hukum-hukum itu diwajibkan oleh Allah s.w.t. kerana orang-orang di sini mahu tahu. Cabaran itu, saye sendiri yang salah kerana tak amik peduli. Contohnya, kenape orang Islam tak boleh makan pork. Hum. I looked dumb at that table. Tapi, jangan katakan saye jahil pula apebila membaca post ini setakat ini. Baca lagi...

Mungkin saye yang bangang. Isunya bukan berhenti di situ. Apa pula kata kamu semua apabila ade orang mencabar hukum-hukum ini? Pada pendapat saye, ini cabaran lagi besar. Menerangkan kepada orang-orang ini apekah sebab-sebab hukum ini diwajibkan. Wanita wajib menutup aurat. Saye dan kamu pon tahu itu; dan kite tahu kenapa ia diwajibkan. Saye dengan yakin sekali menerangkan. Namun, ade juge mereka yang keras kepala dan tak mahu menerima jawapan "because we are humble", dan ini tiba masanye untuk approach jawapan yang berbeza. Saye terangkan yang paling detail. Dan sesungguhnya, orang ini tidak berpuas hati. Dan saye perlu counter orang ini. Beliau nyatakan manusia dicipta in the face of God; so kalau Tuhan itu cantik, manusia kene laa mempertontonkan kecantikan itu. Jawapan saye senang, kecantikan bukan dikira dari body parts sebab "kecantikan" itu hanyalah mengundang rasa-rasa pelik di kalangan lelaki. Die bersetuju dengan kenyataan itu. Lagipon, bukankah semua orang di dunia ini bersetuju kecantikan dalaman lagi penting? Aiseyhh orang itu. Apadaaa, buat letih je berdebat kat meja makan.

Kemudian saye terfikir, lantak aku laa aku pilih agama ini. Yang orang-orang ini sibuk-sibuk ape hal? Aku respect ape mereka buat; kenape tidak untuk aku. Tiada pula saye mempersoalkan aktiviti kegemaran mereka untuk minum arak? Tapi jika saye berfikir begitu dan memberi jawapan emo sebegitu, selamanya orang akan salah faham tentang Islam. Sebab itu kalau orang tanye, saye beri jawapan penuh. Ayam kene slaughtered with prayers to Allah.

Dan untuk para pemakan sayur di luar sane yang makan sayur kerana i don't want to eat living things; sayur-sayur pon living things. sekian.


later gators,
fz

ps: saye dah google nape b.a.b.i takleh dimakan.

9 comments:

Linda Anuar said...

LOL ba alif ba ya. you still prefer to spell that word one by one eh? hahah. it's true. it's hard. i came from a religious school but honestly they never taught us how to explain to non-believers on our hukum hakam. i'm still learning and worried about any questions that people might ask me about our religion. but then, i kinda agree with you on why would they sibuk debating about my religion when i never question about theirs. u wanna ask, i give you the answers, and so respect la ppl's believe, not trying to condemn and tell ppl that my religion is bullshit.

hey, ultimately, i just want ppl to just live in peace regardless of everything. somehow it's so impossible. what a sad world.

fzrzk said...

still ba alif ba ya. lol
good thing people are agreeing with me! like seriously kan, i dont question them; so don't question my beliefs. ok laa to ask, but don't question them. hoho

alrashid said...

http://www.youtube.com/watch?v=WrDhYcha4Nk

fzrzk said...

thanks harun.

ninil said...

pernah baca blog 'i'm a muslim'? tapi sekarang dh tutup. isk serius lupa gile nama orang tu.

dia kata kita ni islam by default, which is so true. sebab dilahirkan oleh parents muslim maka kita muslim juga. maka kita x embrace islam sebaik2nya.abes kalau kita lahir dlm family non-muslim, mcm mana? haa mcm tu la lbh kurang.


oh benda penulisan yang awk jumpa amalina baju merah atas bawah tu ek?hahha..

ninil said...

oh now i remember. dina zaman.

fzrzk said...

hahha. betul jugak tu ainil. kite Islam by default. kite tahu dah ape kite nak kene buat. humm. thanks for the info though.

yerp, itulah time jumpe amalina baju merah...huhu ingat lagi tuh.

Anna Mohamed Amin said...

people here kept asking me why i don't wear hijab when i tell them i'm a muslim.. and i never could answer.. *sigh*

fzrzk said...

oh well, you can just say it's a personal choice. i always say that when people asked me the same question